Wednesday, May 09, 2007

Regntunga skyar...

Äntligen kom regnet, det behövdes verkligen. Vad grönt och fint det blev med en gång, fast det är lite väl kyligt. Mina dagliga promenader blir kortare och kortare för jag blir stel i kylan. Ganska normala temperaturer i alla fall. Inget ovanligt. Minns våren -69 när jag skulle ta studenten. Då snöade det i Göteborg på Valborgsmässoafton så det blev kaos med Cortegen. Det snöade häftigt på Pingstafton också, såg inte klokt ut med snö på blommande körsbärsträd. Det kortet har jag fortfarande kvar någonstans. På examensdagen i början av Juni var det bara 6 grader ute. Jisses att vi inte frös ihjäl, men vi hade väl för roligt för att bry oss. Den sommaren blev det aldrig någon långvarig värme.
När min son tog studenten -94 var det bara +4 ute på morgonen när han skulle iväg.
Småsystrarna fick byta de nystrukna klänningarna mot byxor och varma koftor istället.
Den sommaren blev det rekord värme i över 7 veckor. Vem minns inte värmen under Fotbolls VM?
Vill bara påpeka att underliga temperaturer inte nödvändigtvis behöver innebära domedagen. Vi är helt i klorna på media och deras skräckreportage. Tänk bara hur de skrev om fågelinfluensan för ett par år sedan. Dag efter dag matades vi med hur döda fåglar hittades närmare och närmare Sverige. När det sen dök upp döda fåglar här också på ett par olika platser så tonades allt ner och man fick annat att skriva om. Det gäller att hålla huvudet kallt med andra ord. En god portion sunt förnuft hjälper också. Snart är det sommar igen! Om den blir varm eller kylig spelar ingen roll, sommar är det ändå.
Ha det gott!!
Grandma Maggie

No comments: