Monday, November 27, 2006

Nu är jag trött på allt regn!!

Det är ett evigt regnande, varje dag och nu börjar i alla fall jag få nog av detta. Fortfarande den 27 November är det 10 grader ute och regn. Det är ju inte klokt!! När ska vintern börja egentligen? Det är ju som en kylig sommar ute. Känns helt fel att vi om bara några dagar ska ta fram ljusstakarna och byta till julgardinerna.Det är ju så här det ska se ut egentligen. Undrar just om det kan bli kallt efter allt detta regnande. Snart flyter vi bort. Enda fördelen är väl att elpriserna går ner, inte så dumt faktiskt.
I USA har det precis varit Thanksgiving helgen. Ni vet, när de äter fylld kalkon med massa tillbehör och samlar hela familjen. Det är deras startskott för Julen ungefär som vi har Första Advent. Talade just med en internetvän som bor i USA och hon sa att i år var de extra tacksamma för att det inte hade varit några hemska orkaner. Orkantiden är ju nästan över och de har klarat sig bra i år. Det är något jag är väldigt tacksam över i alla fall, att vi inte behöver vara rädda för vädrets makter på samma sätt här i Sverige, även om det börjar bli lite väl extremt här också.
Annars när man läser nyheterna så finns det inte så mycket att vara tacksam över.
Det är ju bara eländes elände överallt.
Här hemma är det numera en omvänd Robin Hood politik som gäller. Man tar från de fattiga så att de rika kan bli ännu rikare. Det lär bli jätte många nya socialfall längre fram i vinter när de nya Akassereglerna slår igenom.
Sen skulle visst maten bli dyrare också under vintern. Leverantörerna hotar med tomma hyllor i butikerna om de inte får igenom sina krav. Visst är Sverige fantastiskt?
Fast först ska vi fira Jul!
Det var väl snällt av vår nya regering att vänta med alla försämringar till efter Nyår? Antar att de tänker på att inte försämra för Julhandeln. För inte tror jag att de ägnar en enda tanke åt den lilla människan.
Grandma Maggie

3 comments:

Birgit said...

här är det sol o 10+ nästan vår värme konstigt väder .

Birgit said...

men jag ska nog försöka vara nyttig o vara snäll mot mig själv . men unnar mig något då och då

annking said...

Ja du visst är Sverige fantastisk.
Tomma hyllor hörde hemma i öststaterna, inte här. Nu har öststaterna fått fulla hyllor, då ska vi få tomma. Det rimmar dåligt.
Men jag är alltid optimistisk jag tror på att allt ordnar sig o att allt blir bra.
Nu är ljusen på plats. Underbart. Igår kväll drcka jag lite blossaglögg, o bara njöt av ljusen.
Idag har en väninna vart här på kaffe. Alltid är det nått som händer. Det är bra då bli inte dagen så lång.