Thursday, May 18, 2006

Positiva saker om Sverige

I den förra posten fick jag en kommentar från en vän. Han skrev " Help,looking for positiv things about Sweden".Sweden
Hm, sedan dess har jag grubblat. Vad finns det att säja om Sverige som fortfarande är positivt? Ja, tyvärr är det inte mycket, men.....
vi bor i alla fall i ett väldigt vackert land. Det är rent och tack vare allemansrätten
så kan vi alla njuta av vår fina natur i alla fall. Så Allemansrätten är positiv!
Sen blir det svårare. Vi kan fortfarande röra oss fritt ute dygnet runt, i större delen av landet utan att vara rädda. I storstäderna är det tuffare klimat och även Sverige har fått sin beskärda del av ökad brottslighet. Men i stort sett så har vi vår frihet att komma och gå som vi vill. Det är positivt också.
Jaha, mer då?
Sorry Henry, I am lost Embarrassed
Det är mycket lättare att räkna upp allt som är negativt för här finns snart ingenting som fungerar som det var tänkt. Skolor, sjukvård, äldrevården, polis,
domstolar allt är kaos efter alla stora besparningar. Arbetslösheten är ett jätte problem och fattigdomen sprider sig i rasande tempo.
Inga myndigheter tar längre ansvar för sin verksamhet och maktmissbruket ökar.
Alla har sina egna småpåvar som styr och ställer som de vill.
För att ni ska förstå vad jag menar så klicka på linken i menyn där det står *socialen*. Klicka sen vidare på linken på den sidan som leder till en blog på Aftonbladet. Där kan ni läsa hur sociala myndigheter behandlar mammor och barn i detta konstiga land. Varning!! Det är skrämmande läsning.
Önskar det fanns något man kunde göra, man känner sig så liten och hjälplös.
Men en glad nyhet har vi fått denna veckan i alla fall.
Min väninna i GBG som ni har kunnat läsa om på hennes blog *KAMP* har äntligen fått en ny lägenhet, så nu ska de flytta bort från Göteborg. Hennes lille pojke ska till slut, efter 1 års lidande få lugn och ro. Det är nästan så man kan tro att man drömmer. Till slut lyckades det. Men inte sjutton var det med hjälp av några myndigheter inte. Länsrätten riktar skarp kritik mot de sociala myndigheterna som helt har svikit familjen.
Undrar om det hjälper?
Grandma Maggie

5 comments:

sir henry said...

thanks for all this.....
writing ... i most say its muchos more save and healthy to live in finland the have saving prog. here to but the people are stoger here to work against all the shit... so aby yoy have to ask you self
dy you realy like to live there till your end with the work on your pc and www. you could live in a better better clima
love henry

Jojje said...

Det är sant att det är lättare att se det negativa, men att tala om det har också följder. vi påverkas av allt vi hör och själva säger. Talar vi i negativa termer har vi lätt att bli negativa. En bekant till mig säger i tid och otid "det här jävla landet". Av sådant snack mår man inte bra.
därför tror jag att vi ALLTID skall försöka att se och ta fram positiva saker. då påverkas vi själva att vara positiva. osv
Om sådant kan man lära om man läser NLP. Sök på ordet på nätet!

Affe said...

Visswt finns det bra saker men som du säger....dom är tunnsådda... problemet är ju att svensken inte får säga ifrån...det är inte politiskt korrekt...

Skönt att det äntligen trots soc gick att få en lägenhet...

affe

Birgit said...

jag tycker vårt land är ett underbart land . men mycket hinner ifatt oss från andra delar av världen . Tittade på Josefssons program här om kvällen . Svenskarna börjar se ner på andra som är lite annorlunda än vi .

Margareta Hultgren said...

Ojoj. det blev nästan en liten debatt av mitt sista inlägg :-)
Nu råkar jag vara en väldigt positiv person, även om jag skriver om negativa saker. Vi svenskar är ju kända för att tiga och lida, så detta med att våga och att kunna skriva om det man tycker är galet, är väldigt nytt för oss :-)
P.g.a min sjukdom så måste jag försöka vara positiv, varje dag. Jag är mästare på att hitta de små guldkornen i vardagen, för att kunna hantera all min värk. Dessutom säger man att jag är ganska bra på att motivera andra :-) Mina utländska internet vänner kallar det att sprida
*Swedish sunshine*. Jag får väl gå tillbaka till att skriva med glimten i ögat igen och lägga ner det negativa :-)
Ha en trevlig helg alla!
Maggie