Sunday, July 09, 2006

Äntligen lite svalka!!

De sista dagarna har jag mått riktigt dåligt av värmen. Snudd på panik, när jag inte kunde bli sval, hur jag än bar mig åt. Ute var det stekhett och inne stod luften helt still. Kvällar och nätter var en enda lång svettig pina.Sweaty Puh, vad det blev jobbigt! Men i fredags kom dotterns pojkvän dragandes med en bordsfläkt till mig. Ni vet en sådan där som man alltid ser i alla gamla amerikanska filmer. Den kunde jag sätta i mitt sovrum och vips blev det riktigt behagligt. Jag kunde sova för första gången sedan det blev tropisk hetta här. Idag har det varit en härligt sval dag både ute och inne, jämfört med tidigare. Jag överlever nog , trots allt.
Men visst är det konstigt? Det kan aldrig vara lagom av någonting. Så fort det svalnade av ett par grader så blev det åska. Inga vanliga åskväder heller, nej, nu kom det varningar om att det kunde bli farliga åskväder.
En kategori 2 varning för åska = farlig för allmänheten!!Thunder Har ni någonsin hört talas om det tidigare?
"SMHI varnar för ett kategori2 åskväder". Hade ingen aning om att åska delades in i kategorier här i Sverige. Ungefär som med orkanerna i USA. Mycket märkligt.
Fast vädret har ju blivit väldigt annorlunda. VI får nog vänja oss, tyvärr!
Jag antar att så småningom får vi börja skaffa luftkonditionering här också. Även i våra bostäder.
Har en Internet vän som bor i Arizona. Där är det vanligt med temperaturer på 40-45
grader under sommaren. Jag frågade henne hur de kunde hantera det och fick till svar:
" Vi lever i våra luftkonditionerade hem och förflyttar oss i luftkonditionerade bilar för att komma till luftkonditionerade affärer, restauranger, biografer, arbeten m.m. Kan ni fatta det? Tänk att alltid leva i luftkonditionering!!
Det är helt obegripligt för oss, naturligtvis. Tänk bara att inte kunna öppna ett fönster för att känna frisk luft. Eller att inte kunna vara ute som man vill.
Sverige är allt fantastiskt i alla fall. Än så länge blir det svalare när solen går ner.
Ha en fortsatt trevlig helg.
Grandma Maggie

No comments: