Saturday, July 01, 2006

Hälsningar från Rhodos.....

Dottern med pojkvän har precis kommit hem efter en sista minuten resa till Rhodos. De hade haft en fantastisk vecka. Fast dottern var lite förvånad över att Rhodos inte kändes särskilt grekiskt. Hon har ju varit med på Korfu ett antal gånger och där är det väldigt grekiskt. En enda kväll lyckades de hitta en liten restaurang som spelade grekisk musik. Det var ovant för henne som är van att höra nästan enbart grekisk musik de gånger vi har varit på Korfu. Fast resan var lyckad ändå, maten var sig lik i alla fall och hon fick äta sina favorit rätter.
Själv fick jag vara med tur/retur till Landvetter för att lämna och hämta, det närmaste jag kommer en semesterresa. Vi har precis suttit och tittat igenom alla deras fina kort. Tänk ändå vad bra det är med ny teknik. De har en digitalkamera. Bilderna kunde vi sedan se i TV´n. Presenter hade de med tillbaka till alla. Jag fick en flaska Ouzo, det var mycket uppskattat.
Solnedgång på Rhodos är lika vackert som solnedgång här hemma.
Läste förresten härom dagen att det finns ca 500,000 lågavlönade LO medlemmar som inte har råd att resa eller göra något extra under semestern, enligt en undersökning. Den siffran stämmer inte riktigt med verkligheten om man lägger till alla andra utsatta grupper. Som arbetslösa, sjukpensionärer och skuldsatta. Då handlar det istället om ca 2 miljoner svenskar som vackert får stanna hemma. I de siffrorna döljer sig också väldigt många barn som aldrig får uppleva det där lilla extra äventyret en resa innebär. De kan knappt få göra något extra alls under hela långa sommarlovet. Det är väl ett strålande resultat för sittande regering, eller hur?
Och vänta bara, nästa sommar har den siffran växt ytterligare.
Jag tänker då närmast på alla *chockhöjningar* som väntar runt hörnet. Hyror, räntor, elpriser och bensin. Det är med bävan man tänker på framtiden. Fattar inte riktigt hur allt detta ska gå ihop. Antar att bankerna vill vara med och tjäna storkovan igen,men vart ska människorna ta vägen som inte kan ha kvar sina hus denna gången?
På tidigt 90-tal fanns det massor med tomma lägenheter som kunde svälja de stackare som tvingades gå från allt de ägde, men nu är det ju bostadsbrist.
Vi kanske får uppleva *tältläger* här i Sverige också till slut.Camp Fire Ha det gott i värmen i alla fall.
Grandma Maggie

1 comment:

Birgit said...

hej
Ja det är hela tiden fullt upp med en katt unge . men trevligt samtidigt.

Jag längtar så till Grekland vi ska till Kreta . Men när jag var till Rhodos så tyckte jag att allt var gekiskt . det är ju 10 år sen . De blir mer o mer mordernt . sen hade jag ju aldrig varit i grekland tidigare . så allt för mig då var spännande .Som nu när jag drömmer om Kreta