Friday, July 28, 2006

Väntar fortfarande på regn!!

Detta börjar bli för mycket. Varje dag väntar jag på regnet de säger ska komma. Det har varit skyfall i andra delar av Sverige, men här hemma i Trollhättan har det inte kommit en droppe på över 4 veckor nu. Alla gräsmattor är brunbrända, björkar börjar gulna och det känns som om man var utomlands. Knastertorrt och dammigt överallt.
Värmen är dessutom pressande. Sitter här nu och skriver detta klockan 6,30 på morgonen, med altan dörren på vid gavel i ett sista desperat försök att få ner temp. inne. Det är omöjligt att sova. Ute är det härliga +20 och lite mulet. Har precis vinkat av gubben som ska resa till Bålsta med delar av familjen för att hälsa på en av döttrarna. Dags för barnbarnens årliga dagar hos moster Malin. En av pojkarna, Rasmus 5år, fick åka tåg upp redan i Tisdags då Malin kom ner för att hämta honom. Nu kör Morfar upp de andra 3 tillsammans med Maria ( ännu en dotter och mor till Marcus 6år, Rasmus 5år och Carolina 2 år.). Det måste vara roligt för våra barnbarn att ha alla dessa mostrar, som hittar på allt möjligt med dem.Vi är ju en stor familj. Puh, vad varmt här är!!En enda liten regnskur kan jag väl få uppleva i alla fall!!
Själv har jag en lång ensam helg framför mig. Inte helt ensam, för här finns både den ende sonen och 3 döttrar kvar nära mig. Äldsta dottern Anna har lovat att komma med sin lille kille någon av dagarna. Hennes äldste, Dennis 7år, är med Morfar och de andra på väg till Malin. Hennes minsting Tobias, blir 2 år i September och det är inte en lugn stund när han är igång. Sen har jag ju vovven och min lille pippi :-)
Har nyheterna på medan jag sitter här och vädrar ut den varma luften. Jag blir så ledsen över vad som händer i Libanon. Det är inte klokt!! Man fattar ingenting längre. Tittar på bilderna från Beirut och det är ofattbart. Stackars människor som måste vara kvar där. I södra Libanon är det förmodligen ännu värre. Hörde just att Israel betraktar alla kvarvarande som Hezbollah anhängare! Va!!
De uppmanar befolkningen att ge sig iväg, men när de försöker ge sig ut på de sönderbombade vägarna så blir de beskjutna. Det finns fortfarande turistande Libaneser som sitter fast i byarna tillsammans med bofasta släktingar, utan att kunna bli evakuerade. Hur ska de kunna ge sig av, när inte ens FN styrkor går säkra för bombregnet. Detta är bara för mycket och lidandet hos de civila är förfärligt.
Jag är rädd att detta kommer att pågå ett bra tag. Israel kan ju fortsätta så länge de har stöd från USA. Hezbollah kommer knappast inte att ge sig heller och mellan de båda hamnar alla civila libaneser.
Här hemma får vi inga bomber i huvudet, men åsknedslagen liknar snart bomber.
Flera stora skogsbränder rasar runt om i landet, tack vara de häftiga åskväder som drar fram. Nu hör jag muller i bakgrunden så det är nog bäst att stänga av datorn.
Ha det bra över helgen!
Grandma Maggie

2 comments:

Birgit said...

pust i värmen himmlen är grå här men oj oj det står still i luften . Hopaps på en eller två kraftiga skurar . Kram

Birgit said...

Hej igen såg att jag inte har någon reklam på min sida . kan du hjälpa så det kommer dit igen ?