Thursday, June 22, 2006

Midsommar!!!

Äntligen är den här!! Midsommaren med allt vad det innebär. I min familj är vi lika midsommarstolliga som vi är Julstolliga. I år samlas vi hos ena dottern igen, den enda med hus och trädgård stor nog att rymma vår stora familj. Vi är 19 när alla kommer med barn och repektive. Fast i år fattas 4. En dotter med pojkvän är på Rhodos, en annan firar med hans familj. Resten dyker upp, i år förstärkta med Farmor och Faster.
Av mig förväntas det att jag ska spela dragspel till dans och lekar runt midsommarstången. För dans och lekar blir det, även om regnet står som spön i backen.
Mina föräldrar var alltid noga med Midsommarafton, så det var något jag tog med i min egen familj. Mormor och Morfar var alltid med, tillsammans med Farmor och Farfar. På den tiden(70-tal) så var vi bönder och Midsommaren var dessutom förknippad med att höskörden stod för dörren. Det gällde att vara snabb med dans och lek för så fort solen gick ner så kom mygg och knott.Buggie 2
Numera som stadsbo, så hinner man vara ute länge innan det dyker upp enstaka myggor.
Maten på Midsommarfesten är typ *Knytkalas*, alla bidrar med något. Inget kommer att saknas på bordet i alla fall. Där blir färskpotatis, sill, köttbullar o korv, sallader,kall skinka med goda kalla såser och naturligtvis jordgubbar till efterrätt.
Även den kalla nubben, skulle jag tro, men sparsamt eftersom vi har 5 små barn med oss. Vår midsommar, med en stor barnaskara (7 barn) har aldrig präglats av de kalla nubbarna. Barnbarnen har inte heller upplevt *nubbens avigsida*.
Chugger
Många barn drabbas tyvärr av den kalla nubbens dåliga effekter. Många undomar ska ut till campingplatser runt våra kuster och *supa skallen av sig*. Så har det varit under väldigt lång tid. Även vuxna bär sig illa åt över Midsommar, det hör också till. Jag önskar er i alla fall en riktigt trevlig Midsommar!!
Grandma Maggie

2 comments:

Jojje said...

Du har ju själv en väldigt fin beskrivning av midsommar Maggan!
Tack för att du alltid kommenterar min blogg, du skall veta att det värmer.

Birgit said...

En unrbar familj fest för er . Hos mig var det lugnare mina barnbarn firade med vänner i husvagn Min dotter med sina vänner Min son kom o åt sig mät vi hade en fin kväll trots bara vi 3