Saturday, April 29, 2006

Valborg och Första Maj!!

Så var det lång helg igen. Denna gången är det Valborgsmässoafton och Första Maj.
Minns min barndoms Valborgsmässoaftnar. Eftersom jag bodde i Göteborg så var det ju
Chalmerist Cortegen som gällde, och efter det skulle man gå på Liseberg. Kallt som skam
var det ju nästan alltid också. Precis samma väder som vi har idag, +10 och regn :-).
Man vad gjorde det, coretegen fick man ju inte missa, inte ens om det snöade, vilket hände ibland. Undrar just vad dagens Cortege handlar om, om den nu finns kvar.
Det finns ju mycket i samhället att häckla forfarande.
Här hemma i Trollhättan regnar det, så elden på Spikön är nog i farozonen.
Själva har vi firat yngsta dottern som fyller 19 den 2 Maj. Kalaset fick vara idag eftersom alla jobbar på tisdag.
Grattis Sofia lilla i alla fall!!

Tänk vad fort tiden går i alla fall, nyss var hon liten, nu är hon en ung dam.
Ännu en mistople i familjen passerades idag. Det är 34 års sedan jag gifte mig :-)
Samma väder då också, faktiskt. Kanske blåste det lite mer, jag minns i alla fall
att slöjan fastnade i häcken när vi kom hem till mitt föräldrahem, där bröllopsmiddagen skulle vara. Alla gick vidare och där stod jag och kom inte ur fläcken. Roligt minne idag:-)
Det känns som en evighets sedan i alla fall. Det är nästan skrämmande, så mycket som har hänt under de 34 åren. Det mesta har i alla fall varit bra, tack och lov.
7 barn och hittills 5 barnbarn uppväger det mesta i alla fall.
Ha en riktigt trevlig helg!!
Grandma Maggie

2 comments:

Birgit said...

ja du bardomen valborg var ett äventyr . Stoj o glam runt brasan Morsan satt hjärtat i vrångstrupen gång på gång livrädd att vi skulle hamna i elden.
Sen kom ungdomens valborg tunna strumpor ny vårkappa o höga klackar o frös oss blåa . Lika så i lite högre ungdomsår . Nu går jag knappt ut . gör jag det så blir det yllekläder på regäla skor o mössa på huvudet .

Annelie Olsson said...

cortegen är kvar Maggan..men jag har inte sett den..det var alldeles för kyligt för att jag skulle orka..
Kram Annelie