Saturday, December 10, 2005

Stora Lussekatte baket!


Inte precis en lussekatt, men pepparkakorna ska ju finns där också ;-)
Två av mina döttrar tillbringade gårdagen med att baka dubbel sats lussekatter. Det luktade himmelsk innomhus. De blev väldigt goda, men är redan undanstoppade i frysen,
annars försvinner de lite för fort. Nu under veckan som kommer ska det bakas lite småkakor, familjens julfavoriter efter min mormors gamla recept. Plus några mjuka kakor också, det enda jag fortfarande gör. Också efter gamla älskade recept.
Det är ganska roligt att se hur dessa recept har följt med ända sedan min mormor skrev ner dem, någon gång runt 1920. De har alla namn efter hennes närmaste väninnor.
Ex. Hildurkakor, Tant Sigrids syltkakor, Tant Emmas goda sockerkaka m.m.
Roligt i sammanhanget är också att det står *tant* före. Något som inte används idag.
Men när jag var liten på 50 talet så var det väldigt viktigt att man sa tant och farbror till vuxna. Alla dessa tilltalsnamn som vi nästan aldrig hör idag.
Herr, Fru, Fröken, Moster, Morbror, Faster, Farbror, Tant och Farbror.
Inte för att jag saknar det, för jag minns än hur jobbigt det var att fatta att min Pappas bror var Farbror, men även Tant Hildurs man var Farbror, fast inte släkt Duh
Lika jobbigt var det att själv tilltalas Fröken plus efternamn på arbetsplatser.
Jag slapp däremot uppleva Fru versionen som nygift eftersom jag gifte mig med en bonde och flyttade till landsbygden. Där hemma var titlar inte så noga så *du revolutionen* i mitten av -70 talet märktes aldrig, det var vi redan vana vid.
I morgon ska vi till vår dotter Maria och få se ett litet Lussetåg.
Efter vad jag har hört så är det tydligen 2 små pepparkakegubbar+ 1 gumma som ska
underhålla oss. Det har övats flitigt de senaste veckorna. Det är ju också 3:e Advent
så jag återkommer imorgon med versen för det 3:e ljuset.
Ha en trevlig lördagkväll!
Grandma Maggie

No comments: