Monday, November 07, 2005

Alla behöver en liten ängel


Är hon inte underbar, den lilla ängeln? Jag tycker hon passar här, för vi är många som behöver en liten ängel som vakar över oss.
Många människor i Sverige far illa idag. Det värsta är alla barnen i dessa familjer.
De sista dagarna har vi kunnat läsa riktigt bedrövliga artiklar i dagstidningarna
om just detta. Över 1000 svenska barn vräks från sina hem tillsammans med sina föräldrar varje år och ingen bryr sig, ingen reagerar, allra minst sociala myndigheter.
Hur kan detta får fortsätta? Finns det ingen politiker idag med ett socialt samvete?
Eller behöver man inte det längre?
Omvärlden tittar förvånat och förfärat på. Ingen begriper hur alla dessa ständiga övertramp och uppenbara brott mot barnens rättigheter kan få fortgå, i Sverige!
Samma Sverige som för inte så väldigt längesedan stred för dessa rättigheters tillkomst. Nu bryter man hela tiden mot dessa viktiga regler.
Det är så man kan bli mörkrädd!
Så den lilla ängeln får sitta här som en symbol för alla dessa barn med familjer som har det svårt.
Snart är det Jul och i många familjer blir det svårt att få pengarna att räcka.
Igen handlar det om barnen som hamnar i kläm.
Finns det någon som bryr sig i maktens korridorer?
Skulle inte tro det.
Men Julen är magisk, den sprider sig till alla ändå. Den blir vad man gör den till.
Gemenskap, omtanke och glädje kostar inget, tack och lov.
Såvida ingen nitisk politiker kommer på att beskatta just det.
Man vet ju aldrig. De är ju så bra på att slå undan fötterna på den lilla människan
med ytterligare pålagor.
Jag tänker också på alla dem som förlorade nära och kära i Tsunamin.
Där väntar säkert en tung första Jul.
Det är ju alltid så att den första Julen är svår att komma igenom om man har sorg.
Årsdagen är ju dessutom på Annandagen.
Ännu fler barn och föräldrar som har det svårt, Jag hoppas innerligt att de har släkt och vänner som finns där för att stötta.
Jul blir det ju ändå, oavsett hur vi har det.
Grandma Maggie

3 comments:

Birgit said...

Åhh vad du skriver fint ... ja årsdagen om flodvågens katasrof närmar sig .. Jag såg minnesstunden här om dagen o jag stortjöt . Så många så onödigt . att de orkade ta sig tillbaka dit .

Birgit said...

Du är för go nu ska jag pinga oxå ??? ja jag får väll försöka annars skriker jag på hjälp .. kram

Birgit said...

jjjjjaha hoppas bara att jag gjorde rätt när jag pingade .. Annonserna då ?+ Blev godkänd i dag