Saturday, November 26, 2005

Det är nåt magiskt över Advent!

* När första ljuset brinner, står julens dörr på glänt, och jubelpsalmen klingar,
i helig tid Advent.*
Den versen läser vi i min familj i morgon kväll, när vi samlas runt det först ljuset.
Jag har haft den och fyra verser till med mig sedan jag var liten. Min pappa gjorde alltid detta med att tända ljusen tillsammans till något väldigt speciellt.
Jag har lyckats överföra denna mysiga tradition till mina egna barn. Trots att de är vuxna nu, med egna liv och familjer, så träffas vi, så många som kan, just den söndagskvällen när första ljuset ska tändas.
Till traditionen i min familj hör också att man ska skriva önskelistorna efter att ljuset har blivit tänt. Det är alltid pappa som ska skriva.
Kanske inte alltid så lyckat, med tanke på att han har en gräslig handstil.
Det har blivit många goda skratt under åren, när vi senare ska försöka tyda vad det står. Glömmer aldrig när ende sonen önskade sig en speciell videofilm, Enemy at the Gate.På listan hade pappa skrivit vad som såg ut som *en meter gute*.Santa
Nu är det ju inte så mycket av vad som står på listorna som verkligen dyker upp på julafton. Men det spelar liksom ingen roll. Vi har ju väldigt roligt, när vi gör detta och det är det viktigaste.
Det har ju blivit lite fult att öppet säja att man älskar julen.
Julen har blivit lite omodern, julklapparna också.
Kommentarer som - " Men herre gud , har ni fortfarande julklappar? - Det har vi dragit in på för länge sedan!" är väldigt vanliga.
Eller - " Våra barn får bara lite pengar, sen kan de köpa vad de vill!, de är
ju bara med sina kompisar ändå"!
Dessa familjer missar det som för mig är det allra viktigaste med julen.
Gemenskapen med barn och barnbarn. Glädjen när tomten kommer, strålande ögon
inför innehållet i paketen, hur litet och anspråkslöst det än är.
Vi är fattiga och har varit så i många, många år, men julklappar har vi fortfarande.
Det är enda chansen att få lite nytt i klädväg, den högt önskade boken,eller bara
vad som helst. Allt är välkommet!Present
Tillbaka till advent, tappade tråden lite lol.
När jag var barn så skulle man alltid gå till kyrkan med skolan till första advent.
Vi gick ju i skola på lördagar på den tiden så det var att knalla iväg extra tidigt.
Oftast var det både kallt och snöigt och med machaller utmed kyrkgången så blev det väldigt speciellt. Inne i kyrkan brann levande ljus i alla fönster och därframme vid altaret. Det luktade gott av stearin. Sen kom ju höjdpunkten när man skulle sjunga
Hosianna och Bered en väg.....Tillbaka till skolan och där fick vi pepparkakor och saft. Allt detta är förevigt förknippat med advent för mig.
Kalla mig gärna barnslig, men det bjuder jag på :-)
Ha en mysig Första Advent!
Grandma Maggie

8 comments:

Affe said...

Underbar betraktelse över advent du har skrivit... jag tycker att om man nu skall fira advent och Jul... så är det helt rätt att läsa över både första och sista ljuset...

Många föraktar gärna kyrkan och bibeln men firar med hull och hår advent och jul utan en tanke på vad det står för.. kärlek , omtanke och värme och eftertanke ( för mig i alla fall)... jag älslar tanken på en familjejul... familjen behöver inte vara stor.. inte pappa mamma barn inte presenter i högar med prislappar man ångrar redan på juldagen... men en gemenskap av längtan till jul och frid...även om den aldrig blir så som vi önskar... men tanken om denna jul finns inbyggt oss alla...
En underbar första advent önskar jag dig..

Lev väl
Affe

Annelie Olsson said...

Ja ha en underbar dag min vän...
Tänk här snöar det också..det är vitt ute lagom till första acvent,undrar om det får ligga kvar nu??
Vi hörs på måndag för jag är som du vet inte hemma i morgon och med all säkerhet för trött när vi kommer hem...så måndag min vän!!

Kram Annelie

Birgit said...

Känner värmen strömmar mot mig när jag läser din blogg om advent . Jag gillar den högtiden fram till jul. Vill oxå ha det gameldags ..men små klappar , jag blir överlycklig för en julbok. brukar alltid önska mig den . Alla vet det men barno barnbarn frågar alltid ..vad önska du dig . ja en bok . o snälla goa barn

Birgit said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Affe said...

Tack för dina deltagande ord på bloggen.... var hos hästen och sade adjö idag.. en riktigt vacker vinterdag..tack och lov har en bekant lovat att ställa upp i morgon bitti..

Lev väl
affe

Affe said...

Tck för dina värmande ord ...allt gick lugnt och fint tillväga..

Lev väl
Affe

Hundar i allmänhet och Leonberg i synnerhet said...

Härlig berättelse!

Jag har en liten undran över min blogg. Jag har bara haft ideella annonser på min sida ett tag. Vad beror det på?

Hundar i allmänhet och Leonberg i synnerhet said...

Glömde säga att jag håller helt med dig om dina tankar med julen! Att många missat poängen. Det är som du säger lite "inne" att säga att man inte gillar julen för att den är kommersiell osv. jag brukar då precis som du att för mig handlar julen om glädje, gemenskap och värme. Att visa medmännsklighet. Att de som inte gillar julen och ser den som enbart kommersiell har missat poängen. Då brukar de skruva på sig och säga att jo...det är klart att det tykcer jag också....då kryper det fram att de också egentligen tycker att den är ok. Det verkar som om männsikor är rädda för att bli betraktade som materiella och ytliga om de gillar julen, men då har man som sagt missat något!!